خانه ~ بهداشت و سلامت ~ بهداشت فردی ~ علل پوکی استخوان در آقایان چیست؟

علل پوکی استخوان در آقایان چیست؟

علل پوکی استخوان در آقایان چیست؟
درباره پوکی استخوان در آقایان بیشتر بدانید

پوکی استخوان در آقایان

در سراسر جهان حدود یک پنجم مردان بالای 50 سال دچار شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان می‌شوند.

بسیاری از آنها تا قبل از این اتفاق از بیماری خاموش درون خود بی اطلاع بوده و درمانی برای آن دریافت نکرده بودند.

پوکی استخوان یک بیماری است که به تدریج باعث تضعیف استخوان ها شده و در نهایت می‌تواند به شکستگی دردناک و ناتوان کننده استخوان منجر شوند.

این شکستگی ها اغلب بر اثر یک اتفاق ساده روزمره مثل افتادن، عبور از یک دست انداز، عطسه و یا حتی با خم شدن جهت بستن بند کفش رخ دهد.

هر استخوانی می‌تواند بر اثر پوکی استخوان بکشند، اما جدی ترین و رایج ترین شکستگی ها در ستون فقرات و لگن اتفاق می‌افتند.

یک تصور اشتباه این است که پوکی استخوان تنها زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما میلیون ها مرد در سراسر جهان از عواقب ویرانگر پوکی استخوان رنج می‌برند.

شکستگی استخوان باعث عدم تحرک، ناتوانی طولانی مدت و درد شدید شده، در نتیجه می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و فقدان استقلال در مردان گردد.

علل پوکی استخوان در آقایان چیست؟
شکستگی در ناحیه استخوان لگن

شرایط خاص آقایان را بشناسیم

  • احتمال ابتلا به پوکی استخوان و ریسک بروز شکستگی در مردان حتی از احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.
  • یک سوم تمام شکستگی های لگن در سراسر جهان در مردان رخ می‌دهد.
  • مطالعات نشان می‌دهد که 37% از بیماران مرد در طول سال اول بعد از شکستگی لگن فوت می‌کنند.
  • مردان بیشتر از زنان از عواقب جدی و یا مرگ ناشی از این بیماری رنج می‌برند.
  • اغلب مردان زمانی که اولین بار شکستگی را تجربه می‌کنند، در سنین بالاتری هستند.
  • مردان به دلیل شکستگی کارایی خود را در محل کار از دست می‌دهند.
  • شکستگی ستون فقرات، به طور خاص، می‌توانند مردان با سنین 65 – 50 سال را تحت تاثیر قرار داده و منجر به از کار افتادگی آنها شود.
علت پوکی استخوان در مردان
بیماری خاموش پوکی استخوان در آقایان

چه عواملی باعث بروز پوکی استخوان در مردان می‌شوند؟

مواظب عوامل خطر آفرین که باعث تحلیل بیش از حد استخوان می‌شوند، باشید.

در مردان جوان معمولا توده استخوانی بیش از زنان ساخته می‌شود.

پس از حدود سن 30 سالگی، مقدار استخوان سازی کاهش می‌یابد.

مردان در دهه پنجاه، تحلیل استخوانی سریعتری را نسبت به زنان پس از یائسگی تجربه نمی‌کنند؛ اما در سن حدود 70 سال، سرعت تحلیل استخوانی در مردان و زنان برابر شده و جذب کلسیم نیز در هر دو جنس کاهش می‌یابد.

تحلیل بیش از حد استخوان، باعث شکننده شده استخوان و افزایش احتمال شکستگی می‌شود.

عوامل خطر زا در مردان کدامند؟

بسیاری از عواملی که زنان را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌دهد.

در مردان نیز صادق است؛ اگرچه در مردان باید کمبود تستوسترون و داروهای مربوط به درمان سرطان پروستات نیز توجه داشت.

سن:

از دست دادن تراکم استخوان با افزایش سن در ارتباط است و مردان در حدود سن 70 سالگی این روند شتاب بیشتری می‌گیرد.

سابقه خانوادگی:

اگر سابقه پوکی استخوان و یا شکستگی در پدر و مادر خود دارید، شما در معرض خطر بالاتری هستید.

سابقه شکستگی استخوان در سن 50 سالگی و یا بالاتر:

اگر شما قبلا یک شکستگی استخوان داشته اید، خطر شکستگی بعدی در شما دو برابر خواهد بود.

استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئیدها (بیش از 3 ماه) :

این دارو مانند پردنیزولون و یا کورتویزون، شایع ترین دلیل ثانویه پوکی استخوان هستند.

آنها برای درمان انواع بیماری ها از جمله آسم و آرتریت التهابی استفاده می‌شوند.

هیپوگنادیسم اولیه یا ثانویه (کمبود تستوسترون) :

این حالت در 12/3 از مردان رخ می‌دهد، که اغلب ناشی از نقص عملکرد در بیضه ها است.

درمانهای ضد آندروژن نیز که اغلب در درمان سرطان متاستاتیک پروستات استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث کاهش سطح تستوسترون گردند.

داروهای خطرناک در پوکی استخوان
داروهای خطرناک در پوکی استخوان

برخی داروها:

علاوه بر گلوکوکورتیکوئیدها، داروهای دیگر نیز می‌توانند شما را در معرض خطر قرار دهند.

برخی بیماری های مزمن:

بیماری هایی که شما را در معرض خطر قرار می‌دهند، عبارتند از:

آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده (به عنوان مثال کرون) ، بیماری های سوء جذب (به عنوان مثال سلیاک) ، دیابت نوع 1 و 2 ، هیپرپاراتیروئیدیسم، بیماری مزمن کبدی یا کلیوی، لنفوم و مولتیپل میلوما، هیپرکلسی اوری و تیروتوکسیکوز.

آیا قد شما کوتاه تر شده است؟

اگر قد شما بیش از 3 سانتی متر کم شده است، ممکن است بدین معنی باشد که شما دچار شکستگی فشاری ستون فقرات علت پوکی استخوان شده باشید.

در خصوص این مورد با پزشک مشورت کنید.

پنج مرحله برای سلامت بهتر استخوانها:

تاثیر ورزش در سلامت استخوان

1 – ورزش منظم

ورزش منظم (به ویژه ورزش های استقامتی) و تمرینات تقویت کننده عضلات در همه سنین، برای حفظ سلامت استخوان ها و تقویت عضلات، بسیار سودمند است.

البته در خصوص ورزش مناسب برای خود حتما با پزشک تان مشورت کنید.

ورزش های استقامتی را برای حداقل 30 دقیقه، 3 تا 5 روز در هفته انجام دهید.

ورزش های مقاومتی (تقویت کننده عضلات) را برای حداقل 2 روز در هفته انجام دهید.

تاثیر تغذیه در سلامت استخوان

2 – تغذیه صحیح

مقادیر کافی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین برای سلامت استخوان و عضلات شما لازم هستند.

سعی کنید حتما لبنیات را به صورت منظم مصرف نمائید.

  • یک لیوان ماست یا یک لیوان شیر حدود 25 درصد کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند.
  • انواع پنیرها، غنی از کلسیم هستند؛ به خصوص پارمزان، چدار و موزارلا.
  • کاسه ای از غلات همراه با شیر یک گزینه خوب برای صبحانه است.

3 – سبک زندگی را بهبود دهید

  • ترک سیگار
  • داشتن وزن متعادل
شناخت خطرات پوکی استخوان و لزوم مشاوره

4 – شناسایی فاکتورهای خطر و مشاوره با پزشک در ارتباط با آنها

5 – در صورت تجویز داروی درمان کننده پوکی استخوان توسط پزشکان، حتما آن را مطابق با دستور پزشک خود مصرف کنید.

روش های درمانی را جدی بگیرید

به درمان خود پایبند بمانید

مطمئن شوید که شما از رژیم درمانی تجویز شده توسط پزشکتان پیروی می‌کنید و اگر در مورد داروی تجویز شده هر گونه سوالی داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که مزایای درمانی همیشه آشکار نیست، بسیاری از بیماران مصرف داروها را خودسرانه قطع می‌کنند اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیافتد.

با ادامه درمان در واقع از استخوان خود محافظت کرده و از شکستگی های مخرب جلوگیری می‌کنید؛ خطری که به طور بالقوه تهدید کننده زندگی شماست.

درباره‌ی وی‌میز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *